Styrkelse af arbejdsglæden i Albertslund Kommune
I Albertslund Kommune har ledergruppen i Dagtilbud & Skole benyttet værktøjet ’Medarbejdersamtale om arbejdsglæde’ til alle deres MUS-samtaler. Som noget nyt har de med hjælp fra en rapport med kvantitative data fra Facilitate kunne se mønstre og tendenser på tværs af samtalerne. Denne værdifulde ledelsesinformation har været let at handle på, og har resulteret i en inddragende proces for hele afdelingen med fokus på arbejdsglæde.
Dybere MUS med fokus på arbejdsglæde supplerer de løbende 1:1-samtaler
I bestræbelsen på at skabe mere meningsfulde MUS-samtaler har de tre ledere i Dagtilbud & Skole valgt at benytte Facilitate-værktøjet ’Medarbejdersamtale om arbejdsglæde’.
Souschef Anne-Sofie Due fortæller: ”Det var vigtigt for os at introducere det nye værktøj på en god måde, og derfor havde vi MED-udvalget med ind over. Vi gav også medarbejderne mulighed for at vælge mellem den klassiske MUS og samtaleværktøjet. Alle valgte det nye format, og vores indtryk er, at medabejderne var meget glade for samtaleformen.”
Værktøjet har løftet samtalens niveau og sikret at fokus er på det, der virkelig betyder noget for medarbejderen. ”I de klassiske MUS-samtaler er der risiko for, at det kommer til at handle om utilfredshed i et bagudrettet perspektiv. Men med samtaleværktøjet kommer vi meget bredere omkring og får stillet skarpt på arbejdsglæde i relation til opgaveløsningen i et fremadrettet perspektiv. Vi fik sammen et mere nuanceret perspektiv på udvikling og løsninger.” uddyber Anne-Sofie Due.
Ledelsesteamet oplever, at værktøjet fungerer rigtig godt som supplement til de kortere 1:1 samtaler, som de holder med fast frekvens i løbet af året med medarbejderne: “De løbende korte 1:1-samtaler handler om meget konkrete ting og dag-til-dag problemer, og MUS-værktøjet sikrer, at vi netop denne ene gang om året kommer i dybden, og får talt rundt om alt det, der har betydning for medarbejderens arbejdsglæde.” fortæller Nanna Bengtsson og fortsætter:
“Styrken ved værktøjet er, at medarbejderne får mulighed for at definere det, der er vigtigt at tale om, og at der også er rum for, at man spørger ind som leder.”
Værdifuld ledelsesinformation på tværs af MUS-samtaler
Efter alle MUS-samtalerne fik ledelsesteamet lavet en ‘Rapport om arbejdsglæde’ hos Facilitate med kvantitative data fra de i alt ca. 50 MUS-samtaler, som var blevet afholdt. Rapporten blev udarbejdet på baggrund af billeder af de ni temaer, som hver medarbejder vælger i samtalen, der har betydning for deres arbejdsglæde – både positivt og negativt. Det var en meget værdifuld ledelsesinformation, som var lige til at handle på:
”Rapporten dannede baggrund for en interessant dialog i vores ledergruppe. Vi kunne hver især supplere rapportens kvantitative data med vores egne kvalitative oplevelser fra samtalerne med vores medarbejdere. Fx fandt vi ud af, at der var flere temaer, der dækkede over den samme problematik fx arbejdskultur og psykisk arbejdsmiljø.” fortæller Nanna Bengtsson.
Anne-Sofie Due supplerer: ”Vi fik en meget kvalificeret dialog om, hvilke mønstre, der gik på tværs af samtalerne, som ville være relevante at adressere og handle på, på gruppeniveau og ikke kun på individuelt niveau. Rapporten var meget overskuelig og gjorde det lettere for os at sætte målrettet ind og handle på det.”
Fælles tilbagemelding på MUS til alle medarbejdere
Der er tale om en sammenlagt afdeling, hvor forskellige kulturer skal bringes sammen, og derfor var det vigtigt for den samlede ledergruppe at give en fælles tilbagemelding på mønstrene på tværs af MUS-samtalerne og signalere, at der bliver handlet på de største udfordringer:
”Vi inviterede alle medarbejdere til et møde, hvor de blev præsenteret for ’top-5 temaer’, der havde fyldt i MUS-samtalerne. Det, der fyldte allermest, var arbejdskulturen og det psykiske arbejdsmiljø, og derfor har vi afsat ressourcer og sat et forløb i gang med fokus på arbejdsglæde, hvor alle medarbejdere bliver inddraget, og vi får løbende ledelsessparring.” fortæller Anne-Sofie Due.
Det er første gang ledergruppen i den sammenlagte afdeling har haft mulighed for at give en kollektiv tilbagemelding på MUS-samtalerne. Anne-Sofie Due uddyber: ”Det er en stor fordel, at output fra MUS-samtalerne både består af individuelle aftaler med den enkelte medarbejder, og at vi samtidig har mulighed for at handle på tematikker, som går på gruppeniveau. Det giver en rød tråd og en mere helhedsorienteret tilgang.”
Og Nanna Bengtsson slutter af: ”MED-udvalg er positive, og de bakker op om, at der bliver sat handling bag de tematikker, som er dukket på tværs af MUS-samtalerne. Det har hjulpet os til, at vi alle er blevet skarpere på, hvor der, der skal sættes ind.”
Anne-Sofie Due, souschef i Albertslund Kommune
Nanna Bengtsson, psykologfaglig leder i Albertslund Kommune
Om Dagtilbud & Skole i Albertslund Kommune
Afdelingen har ansvaret for 15 dagtilbud, 6 skoler med tilhørende SFO’er og klubber samt ansvaret for at understøtte dagtilbud og skoler med at skabe stærke børnefællesskaber for alle børn.
De tre ledere har gennemført MUS-samtaler med ca. 50 medarbejdere med brug af samtaleværktøjet.