Skelgårdsskolen styrker teamsamarbejdet og fastholdelse af medarbejdere med Facilitate værktøjer

På Skelgårdsskolen arbejder de med en inddragende og faciliterende ledelsesstil, og derfor er Facilitates værktøjer til møder og samtaler et værdifuldt bidrag til at styrke arbejdsglæde, fastholdelse og professionelle læringsfællesskaber. Og som en sidegevinst er det blevet både lettere og sjovere at holde nærværende MUS-samtaler og energifyldte møder.

Mødespillet understøtter teamkontrakter og professionelle læringsfællesskaber

På Skelgårdsskolen har de gennem flere år arbejdet systematisk med professionelle læringsfællesskaber og teamkontrakter. Mødespillet hjælper de enkelte team med at genbesøge teamkontrakten på en ligeværdig og inddragende måde. Skoleleder Henrik Bunde fortæller:

”I et team bliver man hurtigt tildelt en rolle eller tager en rolle. Med mødespillet får man mulighed for at få fordelt og gentænkt rollerne på en legitim og anerkendende måde. Der er fokus på, hvad vi kan sammen som team.”

Alle skolens årgangsteam opfordres til at spille mødespillet i første eller sidste uge af elevernes sommerferie, som forventningsafstemning til det kommende skoleårs teamsamarbejde. “Det er et godt værktøj til teamkoordinatoren, som jo ikke har en formel lederrolle, men i højere grad agerer som ‘gamemaster’. Mødespillet hjælper med at facilitere en god dialog og styrke samarbejdet, og vi sikrer, at vi genbesøger teamkontrakten minimum én gang om året,” supplerer Henrik Bunde.

Mødespillet bliver også brugt i andre mødefora på skolen, og det har givet ny energi og et skærpet fokus på at huske at fejre milepæle i en travl hverdag.

“Vi startede med at spille mødespillet i vores ledelsesteam, og vi har også spillet det i vores Udviklingsudvalg, hvor der sidder folk med mange forskellige hatte og meninger. Det var en rigtig god oplevelse, og vi har fået meget mere energi og fokus på møderne. Der var endda en medarbejder, der fortalte at hun havde overvejet at træde ud af udvalget, men nu oplever hun, at møderne giver meget mere mening,” slutter Henrik Bunde af.

Nærværende MUS-samtaler med fokus på kerneopgaven og fastholdelse

Både ledelse og medarbejdere er også meget begejstrede for Facilitate samtaleværktøjet ‘Medarbejdersamtale om arbejdsglæde’, som bruges til at facilitere MUS-samtaler. Det har gjort samtalerne nærværende og mere levende.

”Vi startede med at præsentere vores MED-udvalg for samtaleværktøjet, og vi aftalte, at det skulle være valgfrit at bruge det gamle MUS-koncept og samtaleværktøjet,” fortæller områdeleder Tina Munkebo, og fortsætter: “Indtil nu har alle valgt samtaleværktøjet, og det gør det meget lettere at holde nærværende samtaler, hvor vi får talt om arbejdsglæde, og det der er vigtigt for medarbejderen for at kunne løse kerneopgaven.”

Samtaleværktøjet fungerer også som en god indgangsvinkel til at tale om det, der kan være svært, og understøtter at leder og medarbejder får lavet klare aftaler, som i sidste ende kan bidrage til fastholdelse af dygtige medarbejdere: ”Jeg havde en rigtig god samtale med en ældre medarbejder, hvor jeg fik en indsigt i, hvad der skal til, for at hun har arbejdsglæde de sidste år på skolen. Super vigtig viden for mig som leder,” uddyber Henrik Bunde.

Udover at MUS-samtalerne er blevet bedre, så har værktøjet også gjort det lettere for lederne. “Jeg kan være meget mere tilstede i samtalen, fordi den bliver faciliteret af værktøjet. Jeg skal bare tage en blyant med og tage et billede af referatet. Der er ikke en masse forberedelse og administration,” slutter Henrik Bunde af.

Ansættelsessamtaler med større indsigt i kandidaten

Samtaleværktøjet bliver nu også brugt til ansættelsessamtaler, og det giver mulighed for at lære kandidaten bedre at kende på kort tid: “Vi får et hurtigt indblik i hvem kandidaten er, og de 9 emner, som de vælger gør at vi også kan spørge ind og få en indsigt i, hvordan kandidaten vil passe ind i teamet, og hvordan arbejdsopgaver vil kunne tilrettelægges,” fortæller Tina Munkebo.

 

Alt i alt hjælper Facilitate værktøjerne Skelgårdsskolens ledelse med at skabe en ramme, der fremmer åbenhed, nærvær og forventningsafstemning på tværs af teams og mellem ledere og medarbejdere. Det bidrager ikke blot til en mere effektiv og positiv arbejdskultur, men understøtter også målet om at fastholde dygtige medarbejdere og sikre en god udvikling med fokus på kerneopgaven.

 

Skoleleder Henrik Bunde og områdeleder 0.-2. årgang Tina Munkebo på Skelgårdsskolen

Om Skelgårdsskolen

Skelgårdsskolen er en folkeskole i Tårnby Kommune med ca. 887 elever og 4 spor fra Bh. klasse til 9. klasse. Der er ca. 120 medarbejdere, og ledelsen består af 4 SFO ledere, 3 pædagogiske ledere og én skoleleder.

Få en gratis dialogøvelse til 1:1 samtaler, når du tilmelder dig vores nyhedsbrev