Effektive og nuancerede MUS-samtaler hos Dandiag
Hos Dandiag benytter de dialog- og ledelsesværktøjet ‘Medarbejdersamtale om arbejdsglæde’ fra Facilitate til MUS-samtaler. Det har sparet meget tid og givet langt mere overskud og overblik, oplever service- og kalibreringschef Julia Nicholson. Medarbejder, Tobias Juliussen, oplevede at samtalen var mere nuanceret.
Det kræver et minimum af forberedelse, og så tager det under en time inklusive referat at afvikle en MUS-samtale. For service- og kalibreringschef Julia Nicholson har medarbejderudviklingssamtalerne som nyansat leder været langt lettere at afvikle end tidligere. Efter foreløbig 15 samtaler oplever hun et helt andet overskud og overblik, end hun plejer.
”Jeg har gennem tiden holdt mange MUS-samtaler, og selv om det ofte har været rigtig gode samtaler, så var de også enormt krævende. Jeg har tit været drænet i flere uger efter sådan en periode. Det er jeg slet ikke på samme måde denne gang. Jeg bruger halvdelen af den tid, jeg plejer på forberedelse og gennemførelse, og så har jeg endda et bedre overblik,” fortæller Julia Nicholson, der også ser en stor fordel i, at referatet er klar, når samtalen slutter. På den måde hænger det ikke over hovedet på hende bagefter, som en ekstra byrde.
“Det er absolut en af de bedste MUS-samtaler jeg nogensinde har haft.”
– Tobis Juliussen, teamkoordinator hos Dandiag
Fokuseret MUS-samtale på bare 45 minutter
Årsagen til at MUS-samtalerne glider lettere skal findes i ledelsesværktøjet ’Medarbejdersamtale om arbejdsglæde’ fra Facilitate. Det er et fysisk dialog- og ledelsesværktøj, der trin for trin guider leder og medarbejder igennem en åben, ligeværdig og fokuseret medarbejdersamtale, der skal udmønte sig i konkrete aftaler.
”Der er medarbejdere, hvor samtalen flyder meget let, og andre, hvor man som leder skal drive samtalen frem, fx hos mere introverte medarbejdere. Det kræver ofte rigtig meget energi at styre en samtale. Med samtaleværktøjet får jeg hele tiden hjælp til, hvordan samtalen skal skride frem, og hvad det næste skridt er. Det er rart med en klar ramme og fast struktur for alle medarbejdere,” konstaterer Julia Nicholson.
Samtalen er sat til at vare 45 minutter. Og det har faktisk overrasket Julia Nicholson meget, at hun nu kan holde samtalerne på under en time.
”Jeg er slet ikke vant til at holde MUS-samtaler så hurtigt, men rammen gør, at samtalen ikke ryger ud ad en tangent. Man bliver på sporet og holder fokus på det væsentlige. Det er meget koncentreret.”
Julias medarbejder Tobias Juliussen oplevede også, at værktøjet var med til at sætte en tydelig ramme og struktur for samtalen: “Jeg var meget imponeret over den måde værtøjet førte samtalen igennem så mange emner.”
En dybere samtale, hvor aftaler falder helt naturligt
Samtaleværktøjet er indrettet, så medarbejderen skal kigge på en række billedkort og dialogkort, som han eller hun skal forholde sig til. Samtalen får derfor hurtigt fokus på det, som optager medarbejderen lige nu og her. Samtidig tvinger kortene medarbejderen til at prioritere og tage stilling til, hvad der er vigtigst.
Julia Nicholson fortæller: ”Normalt er det mig, som skal udlede, hvad der er vigtigt i samtalen, og hvad vi evt. skal aftale eller handle på. Her kan jeg som leder komme til at tage fat i det, jeg synes er nemmest, eller det, jeg oplever, er vigtigst. Med samtaleværktøjet er det meget tydeligt, hvad der er vigtigt for medarbejderen – og det kommer mere naturligt, hvad vi skal aftale til slut. Jeg har en sikker følelse i maven af, at vi er nået frem til det vigtige, når vi går derfra – også selv om der kun er gået 45 minutter.”
Nyt perspektiv på ledelsesniveau
Med en fast struktur og referat for alle samtaler er der også dukket en ny mulighed op på ledelsesniveau, som man hos Dandiag ser meget frem til:
”Med det her værktøj har vi bedre mulighed for at få øje på, om der er noget mere strukturelt, vi skal handle på i forhold til de enkelte faggrupper eller generelt i organisationen. Fx hvis alle bøvler med de samme udfordringer med it eller noget helt andet. Det bliver rigtig spændende at se ind på.”
Hos Dandiag oplever Julius Nicholson, at det har været sjovt at træde en ny sti sammen med medarbejderne, når det gælder MUS-samtalerne. Det samme gælder medarbejderne. Her har der hele vejen rundt været 100 procent tilfredshed.
“Det er absolut en af de bedste MUS-samtaler jeg nogensinde har haft,” fortæller Tobias Juliussen.
Julia Nicholson, service- og kalibreringschef hos Dandiag
Tobias Juliussen, teamkoordinator hos Dandiag
Om Dandiag A/S
Dandiag er en familieejet dansk virksomhed i Ishøj med kernekompetencer inden for salg, service og kalibrering af laboratorieudstyr. De tilbyder desuden omfattende faglig rådgivning.
Hos Dandiag holder de årlige SUS-samtaler (i denne artikel omtales de som MUS-samtaler).