En spillende tilgang til tværfagligt samarbejde i Egedal Kommune
Egedal Kommune stod over for en velkendt udfordring: Hvordan styrker man det tværfaglige samarbejde mellem dagtilbud, skole og socialområdet for at skabe helhedsorienterede indsatser, der gør en reel forskel for børn og unge?
Kommunen ønskede en tilgang, der ikke blot samlede faggrupperne, men som også kunne facilitere en dialog, hvor alle blev hørt, og hvor der kunne tales åbent om både muligheder og barrierer i samarbejdet. Traditionelle metoder som workshops med post-its og plancher føltes utilstrækkelige til at skabe den dybdegående dialog og systematik, der var nødvendig. Derfor gik Egedal Kommune i samarbejde med Facilitate om at udvikle et skræddersyet dialogværktøj – spillet “Tværfagligt samarbejde om børn og unge.”
En ny måde at facilitere dialoger på
Udviklingen af spillet tog udgangspunkt i kommunens behov for:
• En inkluderende og ligeværdig proces: At bringe 200 ledere og medarbejdere sammen på tværs af fagområder for at skabe et fælles børnesyn og gensidig forpligtelse i opgaveløsningen.
• En konkret og struktureret dialog: At sikre, at alle deltagere blev guidet igennem de samme temaer og spørgsmål, med plads til både det, der virker, og det, der bøvler.
• Effektivitet og engagement: Ved at integrere gamification kunne processen gøres både engagerende og tidsbesparende.
Facilitate designede spillet som et fysisk dialogværktøj med brikker, billeder og strukturerede opgaver, der på en spillende måde sikrede deltagernes inddragelse og lighed i samtalerne. Spillet udlignede hierarkier og skabte et magtfrit rum, hvor både ledere og medarbejdere kunne tale åbent og finde fælles løsninger.
Resultatet: En effektiv og skalerbar løsning
Spillet blev i første omgang brugt til at facilitere tre workshops på tværs af dagtilbud, skole og socialområdet i Egedal Kommune.
Resultaterne var klare:
1. Tværfagligt samarbejde styrket: Gennem systematisk og ligeværdig dialog fik deltagerne et fælles sprog og en dybere forståelse af hinandens perspektiver.
2. Konkrete handlinger og opfølgning: Spillet gav ikke kun indsigt, men også konkrete ideer og et beslutningsreferat, som kunne samles op på systematisk og arbejdes videre med på tværs af alle 200 deltagere.
3. Genbrug og skalerbarhed: Spillet viste sig ikke kun effektivt som en engangsproces, men er nu også en værdifuld ressource til løbende dialoger og opfølgning i det tværfaglige samarbejde.
”Dialogværktøjet blev taget rigtig godt imod af vores medarbejdere og ledere, som syntes det var meget meningsfuldt at snakke sammen på tværs af fagligheder. Dialogværktøjet hjalp os med at gennemføre en struktureret proces og dialog, hvor knapt 200 medarbejdere og ledere kom igennem de samme temaer på en ensartet måde.
Det har gjort det nemt at lave en struktureret opsamling og identificere de områder, hvor vi har brug for at styrke indsatsen i det tværfaglige samarbejde fremadrettet.”
Line Rovelt, dagtilbudschef i Egedal Kommune
Kan jeres kommune bruge spillet?
Dialogpillet “Tværfagligt samarbejde om børn og unge” kan også bruges til at facilitere dialoger og workshops i andre kommuner. Det fungerer som et struktureret dialogværktøj, der hjælper jer med at styrke samarbejdet og sikre konkrete handlinger.
Kontakt os for at høre mere om, hvordan I kan bruge dialogspillet til jeres behov og facilitere en lignende processer i både små og store fora i jeres organisation.
Vil du høre mere?
Udfyld formularen og så kontakter vi dig
Om dialogspillet ‘Tværfagligt samarbejde om børn og unge’
- Spillet guider på en spillende måde deltagerne igennem en struktureret og ligeværdig dialog om, hvordan I kan styrke det tværfaglige samarbejde.
- Ligeværdige drøftelser og forventningsafstemning om både formål, forbedringer og barrierer for samarbejdet.
- Beslutningsreferat med konkrete ideer til, hvordan I kan styrke det tværfaglige samarbejde – hver især og i fællesskab.
Målgruppe: Ledere og medarbejdere, der indgår i tværfagligt samarbejde om børn og unge
Deltagerantal: 2-8 personer pr. spil
Varighed: 1½ – 2 timer